Diderotov efekt - alebo špirála nekonečných želaní
„Za peniaze, ktoré nemáme, si kupujeme veci, ktoré nepotrebujeme, aby sme urobili dojem na ľudí, ktorých nemáme radi.”
Chuck Palahniuk, Klub bitkárov
Diderotov efekt je pojem, ktorý sa vzťahuje k fenoménu nekonečného nakupovania a zbytočného hromadenia materiálnych vecí. Pomenovanie zdedil po francúzskom filozofovi a spisovateľovi z 18. storočia – Denisovi Diderotovi, ktorý ho popísal vo svojom diele s názvom Regrets sur ma vieille robe de chambre, ktorý by sme mohli preložiť ako Smútok za mojím starým županom. V tomto príbehu opisuje, ako získa nový, elegantný župan. Keď si však šarlátovú nádheru na seba dá, zistí, že všetky ostatné veci sú v porovnaní s novým kusom oblečenia fádne a vyblednuté. Začne ich teda postupne nahrádzať novými vecami a to dokonca vrátane obrazu na stene. Po čase si uvedomí, že mu je ľúto za starým županom, ktorého bol skutočným pánom – mohol do neho utrieť prach zo starej knihy, či obtrieť pero so zaschnutým atramentom. Diderot sa stal otrokom svojho nového rúcha, ono mu diktovalo, čo všetko musí urobiť. A pre toto svoje konzumné otroctvo stratil svoju vlastnú tvár.
Získanie niečoho nového do nášho vlastníctva vyústi do procesu špirálovitého rastu spotreby. Veď si len predstavte – idete do obchodu kúpiť dieťaťu novú školskú tašku. V predajni uvidíte, že k nej predávajú aj nové vrecko na prezuvky, fľašu na vodu a peňaženku. Hoci nič z týchto vecí dieťa nepotrebuje, spolu predsa krásne ladia a tak ich vezmete...O týždeň uvidíte vo výklade aj školské dosky s tým istým motívom ako na aktovke a kúpite ich. Veď predsa, spolu to bude pekne vyzerať. Vidíme, že získanie jednej veci rozkrútilo špirálu ďalších nákupov. Toto správanie pozorujeme aj vo väčších rozmeroch – ak si kúpite nový gauč, je veľká pravdepodobnosť, že v krátkej dobe prinesiete domov aj nový koberec.
Nuž a ako sa dá Diderotovmu efektu brániť? V prvom rade je dôležité vedieť, že existuje a že sa nás dotýka. Pretože až keď pochopíme princíp, môžeme sa pokúsiť narušiť jeho kolobeh. Ponúkame niekoľko rád:
Uvedomte si, že je dôležité byť pozorný voči tomu, ako často sme súčasťou špirály nepotrebného nakupovania. Pýtajte sa sami seba, či nejaký predmet skutočne potrebujete, alebo ho kupujete len preto, že je to novinka na trhu, ktorú proste „musíte mať”.
Myslite dopredu a zvážte celkové náklady budúcich nákupov. Ak ste si stanovili presný rozpočet na nový gauč, ale kvôli gauču budete nakoniec meniť aj koberec a obraz na stene, celkový nákup bude drahší, ako ste pôvodne plánovali.
Pri nákupoch skúste klásť dôraz na praktický význam vecí, nie na to, aký dojem robia na iných.
Vyskúšajte si taký malý nákupný pôst a určitú dobu – napr. mesiac, si nekúpte nič nové. Ak by ste čokoľvek potrebovali – napr. vŕtačku, požičajte si ju.
Ak kupujete čokoľvek nové, opýtajte sa sami seba, či táto nová vec zapadne medzi ostatné. Napr. ak máte v kuchyni len zelené doplnky, pokračujte v tomto trende, lebo jeden oranžový obrus môže spustiť neželanú špirálu.
Nezabudnite si uvedomiť, že naša ľudská hodnota nie je definovaná tým, čo vlastníme. Nový kostým či kravata z nás neurobia lepších ľudí.
Autor: doc. Ing. Zuzana Skorková, PhD.
Zdroj: https://www.hrvpraxi.sk/33/diderotov-efekt-alebo-spirala-nekonecnych-zelani-uniqueidmRRWSbk196FPkyDafLfWAFXRHznnvEjtlGe2bs3YgYekBgfW2tTBkg/
Kategória:
Personal branding
Šuflík:
Diderotov župan
Autor:
Ľubica Kmeť Jakušová